Blev du lurad av en bilförsäljare?
Det finns några leenden som man ska akta sig för. Flygvärdinneleendet är ett sådant som många förknippar med någonting falskt; ett påklistrat leende som säger välkommen - men där kroppen å sin sida kanske mer säger att man är en gäst i mängden. Ett annat leende är bilförsäljaren och det är något som är mer intressant i sammanhanget. Det leendet är nämligen ett tecken på ren yrkesskicklighet.
Faktum är att man kan använda en bilförsäljare som ett gott exempel inom presentationsteknik och lära sig en hel del om hur man säljer in en produkt till en kund. Det finns många som fått lite mer än de önskar efter att ha besökt en bilförsäljare. Man åker dit för att kolla på en bil, man blir uppsökt av bilförsäljaren som försiktigt börjar vagga in en i ett förtroende. Det är aldrig påträngande, pö om pö börjar han sälja in sin produkt - bilen först och sedan extrautrustning som man bara måste ha. Det slutar med att man bytt in sin egen bil och åker därifrån i en ny.
Först på vägen hem så inser man vad man gjort. Behövde jag verkligen en ny bil? Ja, det var man säkerligen i behov av - eftersom man ändå tagit sig till bilhallen. Men, det kanske inte var den modellen, till det priset som man egentligen sökte. Du har inte blivit lurad, men bilförsäljaren har sålt in både en bil och sig själv och du har köpt allting med hull och hår.
Förmodligen så köpte du bilen mycket av den anledningen att du gillade och kände dig trygg med bilförsäljaren. Du är långt ifrån ensam. Den fällan har många gått i genom åren - och lär följas av fler.
Presentationsteknik - rätt språk inger förtroende
Det spelar ingen roll i vilket sammanhang man ser språket ur. Det kan handla om ett renodlat tal, det kan handla om en föreläsning, om att sälja någonting eller om att på något annat sätt förmedla ett budskap. Språk är viktigt, och rätt presentationsteknik gör skillnad. Det finns utbildningar inom presentationsteknik där man kan lära sig allt från andning, pausering, rätt tonläge, rätt typ av kroppsspråk och där man genom detta får en större - och bättre - helhet.
Mycket handlar om förtroende. Din publik ska lita på det du säger och de ska vara trygga med att dina ord - och hela ditt språk - kommer att ta med dem på en resa, ge information eller sälja in någonting. Skillnaden mellan en god talare och en sämre sådan är ofta monumental och där den förre ofta har läst på lite om presentationsteknik.
En bilförsäljare är alltså ett bra exempel på hur man dels kan vara påläst inom sin gebit - han vet mycket om bilar, han kan förklara och övertyga om extrautrustning och han kan “sänka” priset “för din skull” - och dels också ha ett språk som övertygar och helgar medlen.
Det många förknippar med ett riktigt bilförsäljarleende skulle vi snarare säga handlar om en skicklig yrkesmän som vet hur hans språk och yrkeskunskap kan kombineras - och ändras beroende på vilken kund han möter. Falsk? Kanske. Effektivt? Utan tvekan!
På sidan http://www.presentationsteknik.net kan du läsa mer om vilka olika "knep" det finns att ta till.
Andra inlägg
- Utrustning för och inredning av skåpbilar i Västerås
- Verkstäder och servicemöjligheter i Sollentuna, såsom hos Mekonomen
- Däck i Huddinge och service
- Fordonsanpassning Göteborg - frihet i din bil
- Däckbyte Uppsala - tips och råd
- Lastväxlarflak toppen för transport av blommor och grönsaker
- Köpa husbil istället för flygresa
- En kompetent bilverkstad i Huddinge
- Anlita en trafikskola i Sala
- En djungel av truckar